Hej!

Välkommen!

På den här bloggen presenterar jag vår stuga i Rörbäcksnäs.

Nedan till vänster hittar man vanliga blogginlägg om vad vi gör i stugan när vi är här. Det handlar mycket om fiske och skidåkning, men även om Rörbäcksnäs med omgivningar. Ibland låter jag någon hyresgäst skriva om sina upplevelser i Rörbäcksnäs.

Till höger hittar man bland annat länkar till sidor med information om stugan, Rörbäcksnäs och hur ni gör för att hyra stugan!

fredag 15 juni 2012

Trångt i stugan!

Så här många själar har vi inte haft i stugan någonsin! Nitton själar!

Fem i familjen, en svärmor, en kanin, åtta grodyngel, tre sån'a där kryp som bor inne i vasstrån och en mask.

Fast nu ljög jag lite, kaninen, Oliver, bor inte inne i stugan. Jag har modifierat det gamla sophuset till att bli en walk-in kaninbur med dubbla lager av sexkantigt Gunnebo-nät.

Oliver ska få andas fjälluft hela sommaren.  Katterna fick bli kvar i Uppsala den här gången.

Vi hjälptes åt med att snickra till kaninburen direkt efter hitkomst, vid nio-tiden på kvällen. Det var helt vindstilla så myggen hade inga som helst problem med att hitta oss... Det dubbla nätet motiverades av de i familjen som befarade rovdjursattacker en massé! Med den här buren tror jag att kaninen skulle bli den enda som överlevde en zombieapokalyps.





Amfiberna, som alla har blivit infångade och namngivna av yngsta dottern, har en egen biotop att bo i. När jag ser namnlistan så saknas det senast infångade ynglet inte står med. Han heter Batman, är större och gråare än de andra ynglen :-)


Svärmor förvarar vi på vinden. Hon får mat vid behov.

När kaninen var installerad i buren kunde jag gå in och njuta av den nyrenoverade hallen! Den är ljus och fräsch nu!

Hallen renoverades under två helger i maj. Det var riktigt kul och allt gick bra! Den enda missen var att vi råkade elda upp ett par lister som skulle sandpappras, målas och sättas upp igen. Men det är ju en gammal fin tradition att en list ska bli kvar när man renoverar, så det är helt ok.

Den gamla garderoben överlevde inte renoveringen så en ny behöver köpas in.





På söndagmorgonen den första helgen vi renoverade hallen fick vi två oväntade gäster. Två Hamiltonstövare kom traskande till stugan. De såg blöta och lite trötta ut med såriga tassar. Jag ringde till Heros Hästar och 
pratade med Roger som luskade ut var de kom från. Tydligen är de ett par välkända rymmare! 

En av dem nöjde sig med att kura ihop sig på farstun. Den andra ville komma in, men det fick han inte, trots vädjande blickar. Vatten fick de.


Det här borde jag kanske ha skrivit först av allt i inlägget, men det så att jag och Johanna firar porslins-bröllop (googla!) den här helgen! Vi ska fira med en middag på Longhorn tillsammans med våra härliga barn (och svärmor) och så ska vi skåla i Bollinger. Apropå att skåla så har vi köpt presenter åt varandra. Varsin skål!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar