Hej!

Välkommen!

På den här bloggen presenterar jag vår stuga i Rörbäcksnäs.

Nedan till vänster hittar man vanliga blogginlägg om vad vi gör i stugan när vi är här. Det handlar mycket om fiske och skidåkning, men även om Rörbäcksnäs med omgivningar. Ibland låter jag någon hyresgäst skriva om sina upplevelser i Rörbäcksnäs.

Till höger hittar man bland annat länkar till sidor med information om stugan, Rörbäcksnäs och hur ni gör för att hyra stugan!

söndag 14 juli 2013

Tour de Rörbäcksnäs

Jag antar att det här blogginlägget är som att svära i kyrkan. Rörbäcksnäs är ju känt för sina fina mountainbike-leder, och här drar jag iväg på en landsvägsracer! Någon gång ska jag testa mountainbike-lederna, men så blev det inte idag.

Från stugan till Trysilälven är det ganska exakt 15 km om man tar den s k Värmlandsvägen. Jag tog mig dit med racern, en resa på 3 mil alltså.

Ditresan var mycket behaglig, jag lyckades få upp snittfarten i drygt 28 km/h, inte illa pinkat för en amatör som jag. Den (för mig) höga snittfarten har sin förklaring i att Rörbäcksnäs ligger på 450 möh och Lutnes på 310 möh, 140 meters skillnad. Den skillnaden gjorde ditresan till en fartfylld lusttripp, men hemresan var en aning jobbigare. På darriga ben klarade jag av att få en snittfart på 25 km/h för hela resan. Otroligt nöjd med det!

Vägen korsar älven på en dammbro i Lutnes. Det var en fin plats. Nästa cykeltur kanske blir till de där pannekakorna. Praktiskt att ha menyn på vägskylten.






Om jag lyckas få lite mer cykelträning i benen i sommar så vore en intressant tripp att cykla till Lutnes, från Lutnes till Trysil (260 möh, byn alltså) och sedan tillbaka till Rörbäcksnäs. Totalt ca 8 mil. För de hugade: en karta.

Det finns många turer som skulle vara kul att hinna och orka med: Rörbäcksnäs - Torgås - Sälen - Sälenfjällen - Rörbäcksnäs (också ca 8 mil), eller Rörbäcksnäs - via Norge - förbi Stöten - Rörbäcksnäs (ca 4,6 mil). Hmm... Måste träna mer!

Men jag trodde att Trysilälven skulle vara grumligare. Den blir ju klar när den kommer till Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar