Hej!

Välkommen!

På den här bloggen presenterar jag vår stuga i Rörbäcksnäs.

Nedan till vänster hittar man vanliga blogginlägg om vad vi gör i stugan när vi är här. Det handlar mycket om fiske och skidåkning, men även om Rörbäcksnäs med omgivningar. Ibland låter jag någon hyresgäst skriva om sina upplevelser i Rörbäcksnäs.

Till höger hittar man bland annat länkar till sidor med information om stugan, Rörbäcksnäs och hur ni gör för att hyra stugan!

måndag 22 juli 2013

Smått och storslaget

I helgen var min kära fru och yngsta dotter och hälsade på mig i stugan. Det var härligt att få sällskap!

På lördagen åkte vi till Kallbergstjärn för att fiska, plocka bär och grilla korv. Det blev ingen fisk men lite gula hjortron, några blåa blåbär och en röd solbränna. Jag tror det var sommarens hittills varmaste dag.



Innan de åkte hem på söndagen tog vi en promenad med hunden längs en av MTB-lederna. Leden tog oss runt Medskogshögen. Promenaden tog ungefär en och en halvtimme i ganska maklig takt.


När jag åter blivit ensam så tröstade jag mig med en fisketur. Jag åkte till Laxtjärn för att ta reda på om det fortfarande fanns bara små abborrar där. Det gjorde det. Ganska många och nappvilliga. Ingen behölls, alla åkte i igen, men kul fiske var det i alla fall.








Enligt kartan över fiskevårdsområdet ska det finnas abborre i Laxtjärn, men det står inget om att det ska finnas röding där, men det gör det! Jag fick upp tre stycken, alla i samma viktklass som abborrarna, så de fick gå i igen de också.

Den här satt fast på utsidan av munnen...

Och den här satt fast i ögat!


Medan jag fiskade hade jag stått med solen i ryggen och när det blev lite för kallt för att stå kvar (ca 12 grader...) så tog jag mina pinaler och vände mig om för att gå till bilen. Då såg jag vilken storslagen solnedgång det var!


Jag tappade nästan andan! I bilen på väg tillbaka till Rörbäcknäs så kom jag på att solnedgångar brukar bli fina vid Skärtjärn så jag åkte dit för att se om det var det. Solen hann gå ner en bit till, men det var fint ändå.


Och är man vid en tjärn med en bil full av fiskeutrustning, och det dessutom inte är någon hemma och väntar på en, ja då måste man ju prova lyckan. Och lycka blev det. Två öringar, större än abborrarna och rödingarna, men inte tillräckligt stora för att behållas.



Nu ska jag avsluta tröstandet med att mumsa på lite hjortron och ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar